vaikuttajat

Vaikuttajatapahtumat, joissa ikä ei ratkaise – vaikuttajat vaativat tasa-arvoa ja aitoutta

Vanhemmat vaikuttajat kertovat jutussa, miten kokevat ikäsyrjintää Pr-Tapahtumissa.

Kuvat: Henri Sinisalmi

Vaikuttajat odottavat tapahtumilta ennen kaikkea arvostusta ja tasa-arvoista kohtelua. Kun tapahtuma tarjoaa aidosti kokemuksellista sisältöä ja vastinetta heidän työlleen, siitä syntyy luonnostaan kiinnostavaa sisältöä. Qasva PR & Events -yrityksen omistaja Heidi Ekholm-Talas kertoo, miten tapahtumista voi rakentaa elämyksiä, jotka herättävät tunteita, lisäävät yhdenvertaisuutta ja johtavat orgaaniseen sisällöntuotantoon.

Kun vaikuttajatapahtumien määrä kasvaa, erottuminen ei enää synny glitteristä ja samppanjasta. Uuden aallon tapahtumat onnistuvat siellä, missä moni kompuroi: ne herättävät tunteita, tarjoavat oivalluksia ja jättävät aidon muistijäljen myös niihin, jotka elävät sisällöntuotannosta.

“Parhaat vaikuttajatapahtumat syntyvät, kun osallistujat kokevat tapahtuman aidosti merkityksellisenä ja elämyksellisenä – sisältö seuraa luonnollisesti mukana,”” sanoo Heidi Ekholm-Talas, pitkän linjan markkinointiviestinnän ammattilainen ja Qasva PR & Events -yrityksen omistaja.

heidi ja tiia

Heidi Ekholm-Talas ja Tiia Koivusalo vaikuttajatapahtumassa.

Vanhemmat vaikuttajat ansaitsevat arvostusta ja yhdenvertaista kohtelua

Viime vuosina vaikuttajatapahtumat ovat muuttuneet kertaluonteisista PR-hetkistä monikanavaisiksi yhteisökohtaamisiksi. Brändit hakevat aitoutta ja pitkäjänteisiä suhteita vaikuttajiin, jotka puolestaan haluavat osallistua tapahtumiin, joissa on tarinaa, arvoja ja elämyksellisyyttä.

Yksi aihe nousee vaikuttajien keskuudessa yhä useammin esiin: tapa, jolla heidät kohdataan.

Vaikuttajat arvostavat ennen kaikkea tasa-arvoista kohtelua, riippumatta seuraajamäärästä tai iästä. Erityisesti vanhemmat vaikuttajat ovat kertoneet kokevansa niin sanottua kahden kastin kohtelua – ja se ei ole ok.

“Meille jokainen vaikuttaja on yhtä arvokas. Kun ihmiset kokevat, että heidät huomataan ja kohdellaan aidosti, tapahtumasta jää positiivinen jälki – ja se näkyy myös sisällöissä,” Ekholm-Talas painottaa.

Ikä ei määritä kiinnostavuutta – kokemuksella on väliä

Ruokavaikuttaja ja kirjailija Kati Jaakonen, joka tunnetaan Hellapoliisi-ruokamediasta ja tv-ohjelmasta, kommentoi ilmiötä:

“Olen 20-vuotisen Hellapoliisi-urani aikana nähnyt sosiaalisen median kehityksen nollasta tähän hetkeen. Viime vuosina olen kuitenkin törmännyt ikävään ilmiöön – tuntuu, että vain nuoria tekijöitä pidetään kiinnostavina markkinointimielessä. Ajatus on täysin hullu. Jokainen ikäryhmä haluaa kuulla käyttämistään palveluista ennen kaikkea oman ikäisiltä ja samaistuttavilta henkilöiltä.

Iäkkäämmillä henkilöillä on usein käytössään enemmän aikaa ja rahaa, kun lapset ovat lentäneet pesästä. On mahdollisuus nauttia kulttuurista, ruoasta, elämyksistä, matkoista ja palveluista. Useissa PR-toimistoissa työskentelee nuoria työntekijöitä, ja he teettävät työtä usein juuri nuorilla vaikuttajilla. Toivoisin yritysten arvostavan kaiken ikäisiä, sillä lopulta asiakkaat äänestävät aina jaloillaan.”

pikkukokki

Hellapoliisi Kati Jaakonen ja Taikakeittiön Taika valmistelevat yhteistä keittokirjaa, joka julkaistaan 2026.

Nuoruudenpalvonta on palannut – ja meidät 40+ halutaan taas piilottaa

Kohta 12 vuotta alalla vaikuttanut Tiia Koivusalo on huomannut huolestuttavan suunnan: vaikuttajamarkkinoinnissa on palattu aikaan, jolloin nuoruus oli ainoa valuutta. Hänen mukaansa 40+ -vaikuttajat olivat jo hetken nousemassa esiin, mutta nyt heidät halutaan yhä useammin sivuun. Kun maailma kovenee, iäkkäämpiä naisia ei haluta näyttää – aivan kuin he muistuttaisivat ihmisiä kuolevaisuudesta.

Erityisesti kosmetiikka-alalla nuoruuden ylikorostus näkyy selvästi. Koivusalon mukaan monien brändien somekanavat näyttävät identtisiltä – samoja nuoria, sileitä ja hoikkia kasvoja brändistä toiseen. Diversiteetti ei kuitenkaan tarkoita vain eri näköisiä nuoria, vaan myös eri-ikäisiä ihmisiä.

Hän on puhunut ikäsyrjintää vastaan jo vuosia ja kertoo karuista kokemuksista alan sisältä. Joissain PR-tilaisuuksissa iäkkäämpiä vaikuttajia on kohdeltu eri tavoin kuin nuorempia: kuvia ei aina oteta, tai ne rajataan siten, ettei vanhempia kasvoja näy lainkaan. “Se tuntuu samalta kuin lapsena, kun jäi viimeisenä valituksi pesäpallojoukkueeseen”, hän sanoo.

Koivusalo peräänkuuluttaa muutosta ja muistuttaa, että 40+ -vaikuttajien kohderyhmä on usein ostovoimaisin. Silti heidät halutaan piilottaa – asia, johon hän ei aio suostua.

tiia koivusalo

Tiia Koivusalo ja Ani Kellomäen kirja V*tun Vaihdevuodet julkaistaan pian.

Vaikuttavuutta iän voimalla – elämää +50

Rekrytoinnin parissa työskentelevä Krista Pulkkinen näkee ikäsyrjinnän vaikutukset arjessa – niin työelämässä kuin markkinoinnissa.
“Moni 50+ työnhakija alkaa epäillä omaa arvoaan, kun ikäsyrjintä hiipii hiljaa ja usko työllistymiseen heikkenee, vaikka eläkeikä karkaa kohti 70 vuotta”, Pulkkinen sanoo.

Sama ilmiö näkyy myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Hänen mukaansa brändit eivät aina ymmärrä, kuinka eri-ikäiset vaikuttajat rikastuttavat tarinaa ja tuovat siihen uskottavuutta.

“Olen itsekin jättänyt tuotteita hankkimatta, jos markkinointi kohdentuu vain nuoriin – se tuntuu vieraalta ja kapealta.”Pulkkinen korostaa, että nuoruus on ihanaa – raikasta ja uteliasta – mutta todellinen voima on monimuotoisuudessa.

”Me vanhemmat olemme ostovoimaisia, lojaaleja ja sitoutuneita kuluttajia – ja vaikuttajia. On aika nostaa esiin myös kokemus ja elämänvaiheet, jotka tekevät meistä kiinnostavia, ei näkymättömiä.”

vaikuttajatapahtuma

Krista Pulkkinen on vaikuttajatapahtumien ilon tuoja.

Tasa-arvo puheissa – ei aina käytännössä

Toimittaja ja vaikuttaja Kaisa Virtanen huomauttaa, että monien yritysten juhlapuheet vastuullisuudesta ja tasa-arvosta eivät aina vastaa todellisuutta.

”Yllättävän moni yritys kutsuu vain beigeen pukeutuvia, pitkähiuksisia ja alle 35-vuotiaita. Tämä korostuu etenkin muoti- ja kauneusalalla”, Virtanen kertoo.

Hänen mukaansa on ironista, että vaikka hän toimii sekä muoti- ja kauneustoimittajana että vaikuttajana, kutsuja tapahtumiin ei aina tule – vaikka aiheet sopisivat täydellisesti hänen työnsä kannalta.

”En ymmärrä, mitä hyötyä on esitellä anti-age- tai pro-age-tuotteita 25-vuotiaille. Keski-ikäisillä ja vanhemmilla naisilla on usein paitsi kiinnostusta myös ostovoimaa – he ovat todellisia kohderyhmiä.”Virtanen muistuttaa, että aidosti vastuulliset brändit tunnistavat monimuotoisuuden arvon.
”Arvostan suuresti yrityksiä, joissa ei ole ikärasismia. Niiden tuotteita nostan esiin mielelläni.”

Toimittaja ja vaikuttaja Kaisa Virtanen.

Ikä ja kokemus – vaikuttajana ja markkinointiosaajana

Heidi Ekholm-Talas on toiminut markkinointiviestinnän parissa yli 30 vuotta. Aiemmin hän toimi Eventgardenin toimitusjohtajana (2006–2017) ja on työskennellyt tapahtumien parissa 1990-luvulta lähtien. Hän on ollut myös Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n hallituksessa ja MTL tapahtumatoimistojen puheenjohtajana sekä SPOT Sponsorointi & Tapahtumat ry:n perustajajäsen.

Heidi johtaa nyt Qasva PR & Eventsia, jonka tavoitteena on tuoda ihmiset ja brändit yhteen tapahtumien, vaikuttajien ja sisällön kautta. Yritys hyödyntää Heidin laajaa kokemusta tapahtumamarkkinoinnista, vaikuttajamarkkinoinnista sekä sosiaalisen median ja sisällöntuotannon osaamista luodakseen vaikuttavia kohtaamisia brändien ja yleisön välillä. Heidi hoitaa myös Messukeskuksessa markkinointitehtäviä, kuten Ruokamessujen, Lapsimessujen ja Gastron markkinointia. Vaikuttajana hän toimii Äiti yrittää -kanavien ja Lapsiarkea Median alla.

Kati Jaakonen (Hellapoliisi) – ruokavaikuttaja ja yrittäjä, joka on nähnyt sosiaalisen median kehityksen 20 vuoden ajalta ja peräänkuuluttaa kaikenikäisten vaikuttajien arvostusta. Hellapoliisi on suomalaisen kotikeittiön luottokumppani, joka on auttanut ruoanlaiton arjessa ja juhlassa jo kaksi vuosikymmentä. Kaikki alkoi halusta auttaa ihmisiä ruoanlaittopulmissa – ja siitä syntyi kokonainen ilmiö.

Hellapoliisi Oy on toiminut yrityksenä 18 vuoden ajan, mutta Hellapoliisin tarina sai alkunsa jo 20 vuotta sitten. Vuosien varrella Hellapoliisi on kasvanut monikanavaiseksi ruoka-alan toimijaksi, jonka reseptit, ideat ja vinkit inspiroivat niin kotikokkeja kuin ammattilaisiakin. Hellapoliisin perustaja ja keulakuva on julkaissut noin 90 keittokirjaa ja tehnyt useita televisio-ohjelmia. Yhdessä ne ovat tuoneet ruoanlaiton ilon, käytännöllisyyden ja luovuuden miljoonien suomalaisten ulottuville.

Tiia Koivusalo – vaikuttaja ja kirjailija, joka on profiloitunut vaihdevuosi- ja hyvinvointiteemojen äärelle. Hän puhuu avoimesti naiseudesta, ikääntymisestä ja kehorauhasta, ja Otava julkaisee Tiian ja Ani Kellomäen kirjan V*tun Vaihdevuodet pian.

Krista Pulkkinen on rekrytoinnin seniorikonsultti ja vaikuttaja, joka tunnetaan Kristallinkirkkaasti -kanavistaan. Hän yhdistää työssään uravalmennuksen, rekrytoinnin ja vaikuttajaviestinnän näkökulmat, ja puhuu rohkeasti ikäsyrjinnästä, työn merkityksellisyydestä ja uran uudelleen rakentamisesta 50+ -vaiheessa.

Kaisa Virtanen on toimittaja ja vaikuttaja, joka tunnetaan Naiselo-blogistaan sekä suositusta TikTok-kanavastaan @kaisanmukana, jolla on lähes 50 000 seuraajaa. Kaisan sisällöt inspiroivat erityisesti aikuisia naisia elämään omannäköistä elämää ja suhtautumaan ikääntymiseen myönteisesti ja itsevarmasti.

Qasva PR & Events toteuttaa tapahtumakonsepteja, joissa brändit ja vaikuttajat luovat yhdessä visuaalisia ja tarinallisia kokonaisuuksia. Lisäksi yritys tarjoaa vaikuttajamarkkinointia ja räätälöityjä yritystapahtumia, joiden tavoitteena on tuottaa sisältöä, joka herättää tunteita ja saa näkyvyyttä

Tutustu Qasvan vaikuttajat osioon.