Dick lindertz

Dick Lindertz – Näin minusta tuli vaikuttaja

Qasvan blogi tuo vaikuttajien tarinat kuuluviin ja nostaa heidän työnsä arvoa. Haluamme inspiroida myös nuoria uskomaan omaan tekemiseensä. Blogisarjamme alkaa teemalla “Miten minusta tuli vaikuttaja?” – tervetuloa mukaan matkalle!

Kuka on Dick Lindertz?

Dick Lindertz, on yrittäjä, somekonsultti ja Mukana Maku -brändin alla sisällöntuottaja.

Olen Dick Lindertz, ja taustani on ohjelmistoalan myynnissä ja markkinoinnissa. Vuodesta 2011 olen ollut yrittäjänä, ja sen myötä toiminut yritysten someneuvonantajana sekä Mukana Maku -brändin alla sisällöntuottajana. Järjestän myös ruoka-aiheisia tapahtumia ja kaikenlaista muuta mukavaa. Ensi vuoden alusta jään eläkkeelle muista töistäni – mutta sisällöntuotanto jatkuu edelleen.

Olen ollut pienestä asti intohimoinen kokkailija ja kiinnostunut ruokakulttuurista kaikissa sen muodoissa. Innostun helposti uusista ruoista, juomista ja ravintoloista. Ruokaharrastuksen lisäksi minua kiehtovat teknologia, ohjelmistot ja sosiaalinen media – pysyttelen niissä mielelläni ajan tasalla. Valokuvaus ja videokuvaus ovat aina olleet iso osa elämääni ja yksi suurista intohimoistani.

Olen myös innokas matkailija, ja siitä on tullut yhä isompi osa tekemääni sisältöä. Ensi vuonna (2026) aionkin panostaa matkustamiseen entistä enemmän.

Näin minusta tuli vaikuttaja

Olen ollut mukana alalla jo pitkään – kaikki alkoi 90 luvun puolessa välissä, kun perustin oman kotisivun, jonka keskiössä olivat reseptit ja myöhemmin myös ravintolavinkit. Sivusto sai aikanaan yllättävän paljon suosiota ja oli pystyssä vuoteen 2008 asti, jolloin siirsin toimintani kokonaan Facebookiin (ja sittemmin muihin somekanaviin).

Vuonna 2011 elämäni muuttui sairauden myötä, ja sen seurauksena aloin syödä terveellisemmin. Tästä syntyi vuonna 2012 Mukana Maku -ruokablogi, jossa jaoin tuttuja reseptejäni hieman terveellisemmässä muodossa – kuitenkaan mausta tinkimättä. Nimestä tuli samalla kanavieni tunnus.

Vuonna 2013 tein sopimuksen Otavamedian kanssa, ja Mukana Maku -blogi siirtyi osaksi heidän sivustojaan – minusta tuli siis palkkabloggari aina vuoteen 2020 asti. Ennen sitä olin satunnaisesti mukana mm. ravintoloiden avajaisissa, mutta tuon yhteistyön myötä alkoi varsinainen vaikuttajaurani: ensimmäiset haastattelut, matkat, tuotearvostelut ja kaupalliset yhteistyöt tulivat mukaan kuvioihin.

Voisi sanoa, että minusta tuli vaikuttaja hyvin orgaanisesti – aluksi termiä ei edes käytetty, vaan olin yksinkertaisesti “bloggari”.

Tällaisia yhteistöitä olen tehnyt

Vuosien varrella olen tehnyt paljon erilaisia yhteistöitä. Lähimpänä sydäntä ovat olleet yhteistyöt ravintoloiden, ruokatalojen, varustamojen sekä tapahtumajärjestäjien kanssa. Monesti yhteistyö on sisältänyt myös some-neuvontaa kaupallisesta näkökulmasta.

Erityisesti korona-aikana ravintolayhteistyöt ovat jääneet mieleen ja ne olivat minulle todella tärkeitä – silloin koin tekeväni merkityksellistä työtä ja auttavani muita yrittäjiä vaikeassa tilanteessa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mikä vaikuttajan työssä on parasta?

Parasta vaikuttajan työssä on se, että saa tehdä työkseen asioita, joita rakastaa muutenkin. Olen luonteeltani vähän “opettajatyyppiä” – tykkään jakaa vinkkejä ja inspiroida muita. Työssä pääsee myös tutustumaan uusiin tuotteisiin, ravintoloihin ja matkakohteisiin, joihin ei muuten ehkä pääsisi. Innostun helposti, ja pidän siitä, että saan innostukseni tarttumaan myös muihin.

Mikä olisi unelmadiili?

Unelmadiili on sellainen, jossa pääsen käyttämään osaamistani monipuolisesti: tuottamaan sisältöä, mutta myös osallistumaan markkinointiin ja some-strategiaan neuvonantajana. Rakastan uusia ideoita, mutta yhtä paljon myös sitä, kun saan auttaa “altavastaajaa” nousemaan näkyväksi. Minulle tärkeintä on, että tekeminen on mielekästä ja tiimissä on hyvä fiilis.

Näitä vaikuttajia itse seuraan

Seuraan paljon oman alani tekijöitä, ystäviä ja kollegoita – eli koko lista olisi tosi pitkä! Mutta tässä ihan muutamia, joita olen seurannut pitkään ja säännöllisesti:

  • Koivusalo Lifestyle sisältöä joka ei jätä kylmäksi, Tiian persoona on iso osa tämä tilin viehätystä.
  • Hellapoliisi Hellapoliisi on olennainen osa suomalaista ruoka somea, nykyjään myös paljon muuta sisältöä tosi kovalla ammattitaidolla.
  • Jassesi Jasminin upea sisältö on tosi koukuttavaa ja herättää voimakasta matkakuumetta.
  • Tinskun keittiössä Tiina tekee sitä ruokaa jota suomaiset oikeasti syövät, konstailematonta, rehellistä ja herkullista.
  • Saunamies Elämästä pitää nauttia, Samuli on hengenheimolaiseni.
  • Mieskin Lifestyleä miehille, kaikkea boksereista kännyköihin.
  • Melanie Reze Melanie on taitava kokki ja tekee omalla valloittavalla tyylillään upeata ja inspiroivaa sisältöä.
  • …ja monia, monia muita.

Mitä sanoisit vaikuttajan työstä haaveilevalle?

Jos haluat vaikuttajaksi, tee sisältöä aiheista, jotka oikeasti innostavat sinua – se näkyy lopputuloksessa. Olet vaikuttaja vasta silloin, kun se mitä Sinä teet vaikuttaa muihin, joten älä kopioi muita, vaan löydä oma tyylisi ja yleisösi.

Älä vertaa suosiotasi muihin, vaan rakenna oma yleisösi ja te sille sisältöä, kyseessä on pitkän matkan juoksu ei sprintti. Työ on palkitsevaa, mutta myös vaativaa: se kiillotettu kuva mikä näkyy ulospäin on harkittua ja osa työtäsi, mutta arkesi ei tule oikeasti näyttämään siltä.

mukana maku

dick lindertz – Linkit kanaviini

Me olemme Qasva PR & Events 💫

Autamme yrityksiä kasvamaan, näkymään ja menestymään – sydämellä ja hyvällä energialla. Tuomme ihmiset ja brändit yhteen tapahtumien, vaikuttajien ja sisällön kautta.

Palvelut: vaikuttajamarkkinointi, vaikuttajatapahtumat, yritystapahtumat, vaikuttajat ja viestintä.

✨ Luo vaikuttavia elämyksiä brändillesi – lähdetään yhdessä kasvun matkalle!